Monday 24 November 2014

Cabaran Islam Liberal









Sejak berperanan di atas muka bumi ini, Islam seringkali diasak dengan pelbagai dakwaan yang tidak benar. Kehadiran pelbagai bentuk ajaran sesat yang membimbangkan telah menular secara berleluasa bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Walaubagaimanapun, ramai kurang prihatin akan ancaman yang jauh lebih bahaya dalam memesongkan akidah, tauhid Islami serta fitrah kemanusiaan itu sendiri yang wujud dalam Islam Liberal.
Puncanya, ancaman ideologi yang jelas bercanggah dengan al-Quran as-Sunnah melalui aliran pemikiran moden yang meletakkan falsafah Islam berpaksikan logik akal seiring pemikiran barat pastinya memesongkan akidah hingga menjadi 'pakaian' dan 'sajian' kehidupan umat hari ini.


Islam Liberal adalah satu fahaman sesat yang berpunca dari sifat tidak yakin diri, merasa rendah diri (inferiority complex) dan mengagung-agungkan gaya pemikiran Barat oleh segolongan orang Islam. Menurut Kamus Dewan (DBP. Kuala Lumpur 1994), perkataan Liberal didefinisikan sebagai “1. (bersifat) condong kepada kebebasan dan pemerintahan yang demokratik (misalnya menentang hak-hak keistimewaan kaum bangsawan), (fahaman) bebas. 2. bersifat atau berpandangan bebas, berpandangan terbuka (tidak terkongkong kepada sesuatu aliran pemikiran dan sebagainya).” Firman Allah dalam surah Al-An'am ayat 112 yang berbunyi :

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نِبِيٍّ عَدُوّاً شَيَاطِينَ الإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَلَوْ شَاء رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ
"Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari syaitan-syaitan manusia dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu. "

Ayat di atas menjelaskan bahawa Islam akan dimusuhi oleh manusia berhati syaitan dengan kata-kata yang dihias menarik bertujuan memperdayakan umatnya. Oleh itu, sebagai orang yang beriman, umat Islam haruslah berpegang teguh kepada Quran dan Sunnah serta pandangan ulama dalam amalan seharian. Islam sebuah agama yang menyeluruh; bukan hanya membebaskan manusia daripada belenggu penyembahan sesama makhluk, tetapi membebaskan juga dari penindasan, kezaliman dan penghinaan sesama manusia. Islam juga memiliki dasar yang terbuka terhadap peradaban manusia selagi mana tidak melibatkan syirik yang menyekutukan Allah, perbuatan yang menyalahi syari‘at-Nya dan kepercayaan khurafat yang merendahkan kedudukan manusia ke taraf kebinatangan.


Jadi, apakah yang dimaksudkan dengan Islam Liberal? Maksudnya penambahan kata ‘Liberal’ pada Islam yang sudah sememangnya liberal adalah sesuatu yang diada-adakan, bersifat tidak tulen dan meniru-niru pengaruh luar serta menunjukkan unsur-unsur tidak memahami seluruh konsep dalam Islam itu sendiri.

Jawapannya dapat kita lihat sendiri pada penambahan perkataan “Liberal” kepada Islam yang sememangnya sudah liberal. Ertinya fahaman ini mengkehendaki ciri keterbukaan dan kebebasan yang lebih daripada apa yang sedia ada dalam syari‘at Islam yang asli lagi tulen.





Gambar di atas jelas menunjukkan kebiadapan golongan liberal yang melawan ajaran agama. Peristiwa seorang wanita yang bernama Amina Wadud, wanita pertama yang mengimamkan Solat Jumaat di New York pada tahun 2005, kemudian di England pada tahun 2008 merupakan satu tindakan mempersenda ajaran agama Islam di mana wanita tidak boleh menjadi imam kepada makmum lelaki apatah lagi imam untuk solat Jumaat. Profesor yang pernah berkhidmat di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) ini juga dengan terbuka mengatakan bahawa beliau tidak bersetuju dengan beberapa ayat Quran terutama perihal memotong tangan dalam hukum hudud kerana menganggap hukuman ini adalah perbuatan yang zalim. Beliau juga menolak beberapa hukum lain yang terkandung di dalam al-Quran. Maka, pengaruh kuat beliau telah membawa kepada penubuhan kumpulan Sister In Islam (S.I.S).Buktinya, buku hasil karangan beliau " Quran and Woman - Rereading the sacred text from a Woman's Perspective" yang di haramkan di Arab Saudi menjadi kitab rujukan S.I.S.



Berhubung soal akidah, golongan liberal mendakwa al-Quran adalah karangan Tuhan dan manusia dengan maksud meragui ketulenan dan kesucian Kalamullah tersebut. Tambahan pula, mereka mengatakan bahawa semua agama adalah sama yang menuju kepada kebenaran. Maka, Islam adalah bukan agama yang paling benar. Kemudian, dikatakan amalan bukan Muslim turut diterima Allah serta tiada larangan untuk seseorang Muslim murtad dan mengamalkan agama lain. Soal feqah pula, mereka mempertahankan bahawa muslimat yang tidak bertudung tidak dianggap mengingkari ajaran agama kerana rambut bukanlah sebahagian daripada aurat. Homoseksual adalah ciptaan Tuhan secara semulajadi. Maka, halal untuk diamalkan. Lebih menyedihkan, dakwa mereka lelaki turut mempunyai tempoh edah seperti wanita selama 130 hari serta seorang isteri boleh menjatuhkan talak kepada suami. AllahuAkbar, musibah apa yang melanda umat hari ini sehingga pemikiran diracuni doktrin Yahudi laknatullah? Sudah terang lagi bersuluh, liberalisme bertentangan dengan ajaran agama Islam. Marilah kita kembali ke pangkuan Allah kerana dari Dia kita datang, kepada Dia jua kita kembali. 




Semoga Allah merahmati dan memberkati kehidupan kita. Amin.

2 comments:

  1. Entri yang sangat menarik bila SIS dibawa dalam perbincangan ini.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih, Dr. Sekadar mencoret pertautan isu yang dirasakan ada hubung kait dan relevan untuk diperkatakan.

    ReplyDelete